Kisah Alam Angker : Restoran Adik Manja

Assalam

Hari tu ramai plak orang datang beraya kat umah aku. Borak punya borak tup2 kua cerita nih. Restoran Adik Manja? Korang familiar tak dengan nama ni? Aku sumpah tak tau.. lagi2 terkilan sebab restoran tu berlokasi kat Gambang, Kuantan. Apa yang aku nak ceritakan ni, bukan benda menarik yang boleh dibuat main2 ye hehehe~

Kawan adik aku cerita kedai tu ramai pengunjung lebih2 lagi lewat malam, tak kira la driver lori atau pengunjung dari luar. Kedai memang happening, kira tak putus2 dengan pengunjung la. Tapi yang musykilnya.. bila siang kedai tu betul2 menunjukkan sebuah kedai yang telah lama ditinggalkan! Aneh kan?\

Aku diberitahu pengunjung2 yang datang memang rata2nya tak tahu menahu tentang restoran tersebut, wujud atau tak.. semua di luar pengetahuan mereka. Apa yang mereka makan? Wallahu'alam.. tapi saksi ada mengatakan pernah sekali dia tapau makanan, bila sampai di rumah dilihat makanan tersebut hanya ranting2 dan daun kering semata2..


Dan kat sini aku attachedkan sekali cerita2 dari forum berkenaan restoran berkenaan

aku baru je balik dari bandar, td aku g tgk wayang citer KL Gangster dgn member2 aku, dlm perjalanan balik dari bandar ke rumah aku td dlm kul 10 mlm aku tgk restoran adik manja tu lampu dalam restoran ada dinyalakan tp x de pula nampak sesiapa, satu kenderaan pun x de parking kat situ... x tau la mungkin owner dia mmg nyalakan lampu restoran tu tiap mlm kot, aku nak singgah td cuaca pulak nak hujan nnt basah kuyup pula aku sbb naik motosikal je lagipun nk u turn jauh. Apa pun nnt lain kali kalau aku lalu lg kat situ waktu mlm aku try siasat.. mana tau bleh jumpa owner dia bleh tanya lebih lanjut knp dia x meniaga, ada misteri ke x - Apoilenjau


*****

Aku pernah ada pengalaman dengan kedai ni kira2 7 tahun lps. Van company yang aku bawak rosak berhampiran dengan kedai ni...kira2 300 meter je. time tu malam dlm pkul 9.00. Kawasan tu agak gelap jadi aku boleh nampak kedai tersebut terang benderang dan meriah, nampak mcm ramai orang berhenti. Aku ingat nak pegi kt kedai tu tapi tak berani nak tinggal van company sbb barang penuh. Aku tunggu kawan aku datang bawak van lain pastu punggah barang2 dan teruskn perjalanan. Masa lalu kat kedai tu dalam pkul 12mlm mmg nampak jelas orang ramai tengah makan. Aku pelik jugak sbb setahu aku kedai ni dah lama tak bukak. Mungkin owner baru kot..aku dgn kawan aku fikir. Esoknya aku datang balik waktu pagi sbb nak ambil van yang kitorang tggal kt tepi jalan malam tadi. Aku tengok kedai tu tutup, aku tak puas hati aku pergi singgah kt kedai tu, aku tengok langsung takde kerusi meja...dengan keadaan yang berhabuk macam dah lama tak berniaga dan tak ada langsung tanda2 macam orang berniaga malam tadi...aku pandang kawan aku..pastu kawan aku pandang aku...apa lagi terus cabut la...tunggu apa lagi...tapi yang peliknya..sape yang aku nampak ramai2 makan kt kedai tu malam tadi...mmg misteri gilerrr.. - idiaz_131


*****

oh restoran tu aku tau... selalu la nmpk kalau g bandar kuantan,kat seberang jalan belah kanan jalan raya jalan menuju ke KL ada satu banglo buruk dulu,penuh semak samun tp sekarang sekitar tempat banglo tu dah dibersihkan dan dibuka ladang tanaman buah naga. dulu team uncle seeker pernah buat siasatan kat rumah banglo tu.
*****

biar btul..aku hari isnin lepas (30/6/2011) dlm kul 10mlm duk area restoran nih dlm pjlanan ke JB..aku tgk kdai tu bukak jer lampu pun terang bnderang..aku nk singgah mkn situ sbnrnya sbb trtarik ngn nm restoran tu 'adik manja' tp xjadi sbb tkut lewat smpai JB..mgkin skrg dh ada owner kot..cuba tt g update blik tgk restoran tu.. - Ran 

*****

citer nih same mcm citer member aku..kalo korang tau Kemayan Shopping Mall yg dah tinggal lame tuh...sepupu dier lalu situ sekali nmpk mcm meriah dan siap ramai org mcm ader megasale..deme singgah ar..biler dah beli mcm2 barang..esok pg mase nak check brg yg dibeli mlm tuh sumer jd daun..giler seram..saper bukan budak jb kalo nmpk area Kemayan tuh elakkan ler dari singgah - SCID

*****

Ni antara2 pengalaman2 daripada mereka yang pernah mengalaminya sendiri. Aku? Aku hanya berpeluang melihat restoran berkenaan dalam keadaan gelap sahaja semalam sewaktu datang dari arah tol Gambang. Aku tak teringat pasal benda ni sebenarnya, lagipun maghrib kan. Tiba2 lalu di satu kawasan aku toleh kiri terpampang jelas tulisan Restoran Adik Manja.. serta merta meremang bulu roma aku dan berbagai2 andaian dan cerita terus bermain di kepala aku.



Aku nampak restoran tu gelap dan sunyi semalam, tapi aku tak tau pulak macamana ngan korang nanti apabila sesekali menuju ke Kuantan nanti. Oh ye alang2 dah singgah Kuantan nanti, jangan lupa singgah Restoran Adik Manja yeee~


P/s : Cik tunang tak bagi aku buat entry pasal ni sebenarnya tapi aku kan degil :)

30 Comments

  1. dulu aku duduk kuantan 5 tahun belajar kat sana... tak perasan pulak restaurant ni...eishhh.....

    ReplyDelete
  2. ritu pi cherating ada lalu kat situ waktu siang lah,memang macam kedai dah lama ditinggalkan. membe pun ada cerita pasal kedai ni gak,malam nampak riuh,siang kosong.

    ReplyDelete
  3. ha ah bro ..siang mmg mcm kedai dah tinggal 10 tahun tp malam happening..tp aku tak pernah plak nk syak..tp lepas baca entry ko baru aku terpikir...mlm2 mmg meriah siap ada org sambut birthday bagai kat sini

    ReplyDelete
  4. seramnya. kenapa tak robohkan je. menakutkan!

    ReplyDelete
  5. ngeri pulak aku dgr cter alam angker ko ni.. eh, angker tu amende ye? aku ni slow sikit.. huhu

    p/s : bila nak perkenalkan bakal isteri kat blog?

    ReplyDelete
  6. agaknya konsep kedai ni kot...siang angker malam meriah. apa2 pun kalau tak pasti usah ler singgah ye dak..huuuu

    ReplyDelete
  7. waaaa...dah ada cik tunang....retak hati cek...

    ReplyDelete
  8. ok...
    scary a lot !!! tgk tempat pun mcm saspen jer.....

    ReplyDelete
  9. bang adik nk manja2 boleh~~.. hehhe aku lalu2 tol gambang.. apsl aku xnmpk kedai ni.. :P

    ReplyDelete
  10. tgk pic saja pun dah rasa menyeramkan huhu...penah baca kes mcm nie kat sebuah majalah.

    ReplyDelete
  11. seramnyaa..tp restoran 2 nmpak cntik huhu

    ReplyDelete
  12. aku pernah praktikal kat kuantan. kat bandar indera mahkota. selalu jugak aku ikut jalan ni. jalan gambang ni. memang jalan ni memang sangat2 menakutkan. lampu jalan pun tak ada. dulu aku selalu nek motor. nasib baiklah aku jenis tak singgah kat restoran bila sorang2. kalau tak, aku rasa aku pun akan terlekat kat restoran ni. yelah. aku lagi la tak tau yang restoran ni dah lama ditutup. lagi aku tak tau apa2 cerita.

    ReplyDelete
  13. ewwww memang nampak angker...

    btw
    afzal, selamat ari raya yer...
    maaf salah silap tutur bahasa...
    hehehe dah separuh raya baru nak wish ek...

    ReplyDelete
  14. okay seram..


    errrr


    haha..happy raya zal

    ReplyDelete
  15. selalu jugak tengok restoran ni. hahah menakutkan

    ReplyDelete
  16. aida pernah baca cerita nie kat forum carigold.com.. memang sungguh ada la eh tapak dia tu? eiii.. nasib kayu dan ranting kalau cacing? yek! mohon kalau was2 jangan berhenti la..

    ReplyDelete
  17. herm banyak kali lalu sana. tak pernah perasan plak restoran tu. benar2 angker ni.

    Angker = sama maksud cam berpuaka gitu. dalam bahasa melayu orang sebut Keras. Tapi angker ni bahasa jawa.

    ReplyDelete
  18. http://farhanazin87.blogspot.com/

    hehe..link blog baru nana ye abg..harap tukar la balik kat bloglist abg tu..plishh yeeep :)

    ReplyDelete
  19. cik tunang x bagi wat entri ni takut ENCIK tunang mengigau malam2 sbb takut. kih3...

    ReplyDelete
  20. xpernah tau pon....naseb xpenah lalu kuantan

    ReplyDelete
  21. tempat apakah itu???

    sape yg nak pergi restoran tu mesti yang manja2 je kan, nasib baik aku x manja =='

    ReplyDelete
  22. tgk tempat tu je pn dh terasa keseraman dye.. haha

    ReplyDelete
  23. dah ok dah tempat ni..
    marina ikan bakar nama kedai ni sekarang..update sambil duduk kat kedai ni sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adam izhar boleh sy tahu siape owner restoran sekarang nie.kalau bleh nak contact terus

      Delete