Aku Punya Gucci,LV,Prada.. Ko Ada??

As Salam,

Teringat kot kecik2 dulu mak aku belikan aku baju Lady Bird. Warna belang2, nampak comel lagi time tu. Aku terus dibelikan baju waima spender aku pon dorang still belikan sampai aku sekolah menengah. Time tu jangan banyak songeh la, apa yang aku dapat.. terus aku sarung. Ingat lagi mak aku buatkan aku spek mata ala2 cermin mata dia, bulat besar. Aku ingat spek guna sama ngan mak aku. Memang kena bahan la ngan kengkawan. Tak berpeluang tol aku nak bergaya!

Bila dah besar panjang cenggini, pilihan atas tangan aku. Juling mata sekejap tengok kawan2 tayang pakaian memasing. Guess!! Italy mari. Seluar kepala kain? Setau aku kepala paip ada la.. tak pun kepala lutut. 'Seliper ni berapa bang?' aku tanya promoter. 'After less RM200'. Tersangkut air liur kat tekak. Promoter dok jeling aku atas bawah sambil terkulat2 nak senyum. Seliper jenama anak anjing je kot.. aku nak guna bawak pegi jamban. Ai kalau cenggitu punya rege, baik aku hias jamban aku jadi jamban berhias.

Bila jenjalan, orang bergaya dengan pakaian memahal.. aku mampu tengokkan je la. Aku tak cemburu tapi tipulah kalau aku takde keinginan nak miliki barang2 mewah macamtu. Lagi2 bila lalu sebelah kedai jam, pilih bukan main. Nak yang tu la..yang ni cantik la, tapi setakat tu je la. Kengkawan pulak buat2 tayang baju, kasut, seluar depan aku tanpa buang tag harga terlebih dahulu. Aku tau niat sebenarnya bukan nak tunjuk barang sangat.. tapi nak tayang harga. Heh kagum.. kagum :)

Baju aku? 3 helai RM50. Baju2 baru aku beli time raya.. setahun sekali. Jenama? Hari-Hari ada, Adibas ada.. Cap Ping Pong pon ada. Cap Ping Pong? Dah macam beskot plak. Kasut beli kat downtown, seluar Levis cokia Thailand mari. Spender? Kalau dah tahap roti kirai baru aku tukar baru. Maaflah semua pakaian aku tak berjenama.. err so korang still nak kawan ngan aku ke?

Aku balik, aku tengok mak aku dok goreng ikan masin. Abah aku jadi bilal surau, ada la elaun beberapa kerat..takleh nak harapkan pencen sangat. Adik aku sekolah lagi. Kami bukan orang senang, gaji cukup2 makan. Alangkah moleknya daripada aku habiskan beli seliper jamban berharga ratusan, baik aku bagi mak abah aku makan. Dorang suka makan jagung rebus berharga RM2 seketul ngan kebab RM2.50 sebiji. Mak abah nak makan hari2 pun takpe :)

Aku selesa dengan apa yang aku ada. Takpe korang punya rezeki lebih, korang pakai la. Sentiasa ukur baju di badanku sendiri. Betul la tu didikan yang aku terima selama ini daripada orang tuaku. Mungkin aku tak sesuai kot nak bermewah2.. ada sebab Allah tentukan begitu. Oh ye, aku punya baju Hari-Hari, kasut Adibas, seluar Cap Ping Pong.. ko ada??

ni pon dah kira ohsem dah :)



P/s : Aku pakai baju pasar malam.. aku tetap nampak manis :)

41 Comments

  1. kawan yang sejati tidak memerlukan seseorang yang sempurna :)

    pehh! nangis gua baca entry ni. dah tak rock. mencik -_-

    saya sudi berkawan dengan awak :))) untuk selamanya. insyaallah <3

    ReplyDelete
  2. kina pon,...kina xkesah pon,..kina pon pakai bju hari2 gak,...hehe,...

    xpayah nak bermewah sgt,,...xleh bawak kemana pon,...steady biasa2 sudah,...=)

    ReplyDelete
  3. aku punye cap ayam je. kau ade?

    ReplyDelete
  4. sederhana lebih baik daripada berlebih2..kalau ada orang berlebih2 menunjuk kat kita, jom kita sama2 kira 1..2...3.. PHUII!!

    hahahhaa..aku ada kot jenama ADIBAS..heheh

    ReplyDelete
  5. pakai jenama kikilalat je...ade? hahah

    ReplyDelete
  6. apa la tok nie...ada plak we olsss semua tanak kawan dgn tok...kita berkawan tak mengira apa jenama baju yg dipakai...ala tok kalau pakai mahal2 pun, dah muka pecah takkan jadi syantik jugak...apa2pun biarlah jadi diri sendiri dari menyeksa perut tak makan semata2 nak bergaya...biar jenama pasar malam asalkan sengal...huahuhau

    ReplyDelete
  7. <--- setiap orang lain ragam..

    nanti gua pulak nak belikan memacam untuk mak ngan pak Gua T__T

    ReplyDelete
  8. Entri yang menusuk jiwa aku...huhuhu.
    Aku punya selipar tak berjenama..aku pun taj tahu apa jenama..tapi macam kau kata janji manis..kekekkeke

    ReplyDelete
  9. sy xmemilih bulu...eh2...baju...
    mana nmpk berkenan pakai je...baju rm5 sehelai pon srembat je...sadisss tol...tgu dato masuk meminang =(

    ReplyDelete
  10. haha, aku gelak je bace entry ko ni afzal, teringat diri aku yg sama je cam ko,..heh, no hal la ko pakai jenama apa, yg penting hensem ttp henem, hehe, peace;)

    ReplyDelete
  11. ayah ajar...
    semakin branded harta orang tu...
    semakin banyak hutang dia...


    lepak makan eskem malaysia pon saya ok je :P

    ReplyDelete
  12. wah, cap ping p0ng erk? aku xda. hehe :D by the way, mana2 baju pun boleh pakai kan ikut kemampuan dah kehendak hati kita. tgk keadan dulu. hihihih.

    ReplyDelete
  13. Sy ad sliper ekspo,huhu ! Sdp pakai, :D

    ReplyDelete
  14. Sy ad sliper ekspo,huhu ! Sdp pakai, :D

    ReplyDelete
  15. pakai je yg mana ada.. bukan sume brg branded comey.. baik brg pasar malam.. haha

    ReplyDelete
  16. kawan tak ukur seseorang tu kaya atau miskin.Yang penting hati kene ikhlas.kalau yang rezekinye banyak,mungkin boleh di share kepada kawan yang kurang mewah.hidup berserderhana sudah memadai kan.Berbelanja ikut kemampuan..Yes,you're my friend.I also wear pasar malam brand what.^_^

    ReplyDelete
  17. erm... dpt merasa pakai baju mahal bila dh kerja kot :)

    ReplyDelete
  18. bju murah2 pun bergaya apa..
    segak je
    pdulikn prgai jniz mnunjuk2..anggp je la mereka ada rzki lbih.

    bersedrhana adalah yg trbaik.

    # hihih jnma ank anjing..kikiki

    ReplyDelete
  19. aku gi bundle aku jumpa macam macam adidas ada nike ada levis ada uniclo pun ada.. even mura tp orijinal..hahaha

    ReplyDelete
  20. Den pakai baju cap ayam,cap ping pong..asal berpatutan den sebat.huahaha~ tak terliur lagik nak beli yg berjenama niey. :)

    ReplyDelete
  21. apa ni..?x lawak cam bese..sedih lak aku bace..sobs sobs..
    aku x kesah pon pakai jenama apa..bersyukur dgn apa yg ade..wakaka:D

    ReplyDelete
  22. bergaya ikut kemampuan itu lebih baik, ada rezeki lebih bagi mak & adik2 lebih berkat...


    ada sebab kita tak beberlanja mewah2 ni... :D

    ReplyDelete
  23. <----------beli bundle je kalo nk pakai branded baru 10 hinggit huhuhu

    ReplyDelete
  24. akak pakai selipar jepun je...lagi kelas...jepun tau...

    ReplyDelete
  25. HAHAHAHA... naik ? baru prasan.. kehkeh.. ala takpela.. sama la dgn kita ni haa. bukan org kaya pon.. mmg betul la baju beli time raya je.. hidup sadis sbb duit takde.. tp kalau hidup takde kasih syg , itu lebih sadis....

    ReplyDelete
  26. tak memilih bulu...kihkih rembat je baju2 yg murah..jimat katakan..kahkahkah

    ReplyDelete
  27. tu la orang melayu sekarang ni semua nak yang memahal je...pas tu belagak menunjuk2. padahal hutang keliling pinggang...Islam tak galakkan umatnya untuk berlebih-lebihan cukup la sekadar sederhana....janji dah tutup aurat...klu membazir tak tentu hal boleh jadi haram

    ReplyDelete
  28. emy tak kisah pon ape jename baju..beli kat mane untuk pilih kawan.. janji ikhlas kan :)

    heee untunglah pakai baju ape pon ttp manis :)

    ReplyDelete
  29. mgembirakan hati ibu bapa & keluarga lebih baik & berkat.

    =)

    ReplyDelete
  30. dulu masa skolah teringin jgk nak paki yang branded2..tp dah besar2 ni sarung je mana yang berkenan..klo nak pki yg branded cari kt bundle jer

    ReplyDelete
  31. kwn yg baik ialah kwn yg terima baik dan buruk seseorg.. XD

    mmg kita tak dpt ape yg kite mahukan.. tapi kita dpt ape yg kita perlukan XD

    salam syg dri adk bolat XD

    ReplyDelete
  32. takde branded ke..aq balun je pakai..tak kisah pun...baik gunakan duit tu utk beli benda yg lagi berfaedah...

    ReplyDelete
  33. saya tak kisah tok sape.. miskin ke kaya ke hitam ke putih ke gemuk ke kurus ke.. saya tetap nak berkawan dengan tok. Hidup sederhana adalah lebih baik dari hidup bermewah mewahan :) hidup mewah tak pernah rasa puas..

    ReplyDelete
  34. kita pun x pakai brand..pakai baju kain seadanya...tapi memang ada kawan yg sangat pilih pd brand...sampai dia penah memalukan i, u know...maklumlah, anak org bandar..

    ReplyDelete
  35. jenama tak penting sgt...cukup la sekadar cantik n selesa bg aku

    ReplyDelete
  36. berjimat lbh penting. bg aku, kalo bab pakaian, asalkan bole pakai, aku beli. x yah nak mahal2 sgt.

    ReplyDelete
  37. pakai ikut kemampuan jer......
    kalau teringin yg mahal...kumpul jer dulu.....

    ReplyDelete
  38. Betul tu abg..
    Jadik diri sendiri tu adalah lebih baik..

    Nak ucap terima kasih ni sebab bagi komen yang jujur tuk blog kita..

    Kita ada wat contest wat header.. Kita tag abg afzal... Jangan Marah ye ^_^

    http://lindaannur2008.blogspot.com/2012/03/contest-buat-header-tuk-blog-linda.html

    Sesapa nak join pun bleh ^_^

    ReplyDelete
  39. ha! suke sgt ayt last tu..
    baju pasar malam !

    ReplyDelete