Apa Ada Di Bulan Ramadhan..Yang Bulan Lain Takde

Assalamualaikum,

Kom apa..kombat. Bat ape..batman. Huhuhu. Adoyai memain aku pepagi nih. Ni pun dalam mood ngantuk-mamai. Memandangkan aku tak beberapa rajin hari ni, aku nak ajak korang sama2 buat survey ngan aku. Ni apa yang aku nampak dalam otak aku yang masih separuh sedar.. kalau korang nampak kasi drop kat komen je ye :) Idea ni pun aku dapat semalam, atas moto on da way balik dari beli burger. So apa yang korang nampak..ada di bulan Ramadhan, tapi takde dalam bulan2 lain.


  • Kompom2 la puasa 30 hari kan? Sebab nak harapkan bulan lain puasa rajin macamni.. aku rasa tak dapek laaa!! Itu pon ada gak yang puasa setengah hari.. alasan menyusukan anak walhal lelaki !!
  • Time ni la orang ramai2 tengok kedatangan anak bulan..ye la nak tau bila puasa kan? Orang tengok pakai teropong khas, dia tengok pakai teropong biasa. Buat2 macam nampak jugak la.. Dia gebang pon orang bukan tau. Hehe
  • Malam sehari sebelum puasa, anak beranak, adik beradik, menantu biras, ipar duai semua pakat berkumpul depan tv dengar pengumuman puasa walaupun dorang tau keesokan harinya kompom2 puasa. Siap jerit gembira lagi tu..konon2nya gembira la. Puasa belum tentu lagi tu
  • Balik2 muka pakcik yang sama buat pengumuman puasa. Sekali sekala tukar la orang lain..sian pakcik tu nak pegi semayang terawih. Siap berbaju melayu bersampin bagai. Hehe
  • Sebelum azan maghrib kat tv, ada iklan2 berbuka puasa dulu. Kira bagi orang yang berpuasa get ready depan meja makan la.
  • Semua anak beranak pakat bukak tv nak dengar azan maghrib sedangkan sebelum ni maghrib pun tak tau masuk pukul berapa.
  • Solat terawih berjemaah. Perghh bab solat terawih yang sunat ni.. semangat dia lain macam. Sanggup putus kawan bila dapat tau kawan dia tak terawih berjemaah.. sedangkan solat fardhu dia sendiri lubang2
  • Lepas solat terawih..ada makan2 yang dipanggil moreh. Haa jamuan moreh disediakan mengikut jadual. Ada gak yang menyumbangkan makanan sendiri ataupun pakat sumbang ramai2.
  • Bazar Ramadhan pun timbul time puasa je. Aku belum lagi dengar nama bazar Syaaban atau bazar Zulkaedah. Dah tu pulak macam2 jenis kuih kita boleh jumpa, yang tak pernah kita jumpa kat pasar malam biasa.
  • Orang berjujuk beratur panjang ke masjid2, surau2 ataupun berjumpa terus dengan amil bertugas untuk bayar zakat fitrah. Alhamdulillah aku dah bayar. Korang sudah ke?
  • Di corong2 radio diputarkan lagu2 raya, kebanyakannya dimainkan selepas pertengahan bulan Ramadhan. Aku belum dengar lagi DJ2 radio memainkan lagu hari jadi atau lagu2 patriotik sempena bulan ni.
  • Seawal bulan puasa, orang sibuk nak cari baju melayu atau baju kurung. Bulan2 lain takde pulak orang cari. Dah tu tak cukup sepasang..harus ada 2-3 pasang buat stok. Baju tu nak pakai pegi sembahyang sunat Aidilfitri je pun.. itu pun kalau pergi. Yang tukang jahitnya..bulan pose la untuk dorang buat duit.. banyak terima tempahan baju raya.
  • Makcik Temah ngan Kak Peah sibuk keluar shopping cari bahan2 nak buat kuih raya. Tak cukup ngan tu, perabot, langsir, perhiasan kat rumah semua nak kena tukar baru. Katanya baru datang mood raya. Dorang tak tau terkemut2 suami dorang keluarkan duit dari mesin ATM
  • Pekerja swasta dan kerajaan pakat2 berkumpul tengok berita tiap malam.. kot2 la ada dengar pengumuman pemberian bonus sempena raya yang bakal tiba. Ringan sikit beban kan?
  • Bila start bulan Ramadhan, ha mula la timbul isu nak balik beraya kampung siapa. Uishh bertegang urat siang malam janji boleh balik kampung sendiri.
  • Tiap kali pegi bank atau membeli belah..akhir hujung transaksi ada tak korang tanya 'Err dik. Ada sampul duit raya free tak?' Ngeh3
  • Masing2 sibuk nak pasang lampu lip lap. Tak cukup ngan tu..berderet pelita keliling umah. Tu kalau semak samun tinggi pinggang, leh terbakar sama tu..ngan rumah2 korang sekali terbakar.
  • Kat dada2 akhbar ada je kes yang melibatkan kecederaan akibat mercun buatan. Bulan2 lain dorang takde pulak nak main mercun? Nape nak main mercun ea?
  • Time cenggini la student2 di perantauan buat ucapan dalam akhbar, tak dapat balik beraya la, ai seronot je aku nengok .Aku pon nak buat gak la.. aku kan kat perantauan. Weh Kuantan kira jauh la gak dari Kajang :P

Haha malas2 aku pon.. banyak gak banyak gak yang aku listkan. Ha korang ada idea lagi? Kalau ada kasi tambah2 la ye. Tapi seyes pada aku, selain bulan untuk meningkatkan amal ibadah..perkara2 di atas gak memainkan peranan dalam memeriahkan lagi bulan Ramadhan. Tak ada perkara2 kat atas ni, aku rasa hambar gak. So nikmatila ia sementara kita masih diberi peluang. Assalamualaikum :)


P/s : Hai aku dah tak sabar2 nak mainkan lagu2 raya nih. Hehe :P

26 Comments

  1. haaa...aku ada lebih sikit,aku nampak dan bau...haha... selalu kat smoking room ada orang dan bau rokok,bulan puasa ni aku nampak biik tu kosong dan xberbau... pastu leh nampak ramai yg tdo disiang hari...hahaha

    ReplyDelete
  2. hahahaahaha.. al-kisahnya bulan ramadhan.. mcm2 karenah... tuu tak kira karenah time shopping lagi.. adoii.... time tuu duit mcm air jerr..

    P/S : alongxp?? hahaa.. terrbaeeekk..!!

    ReplyDelete
  3. haha..terbaekk..mmg itu la dia antara kerenah dan ragam yg istimewa di bulan ramadhan..

    itu yg membangkitkan lagi semangat tu.

    *same la.dah bt playlist lagu raya dah n..hahaha .tak sabar nak tunggu 10 hari terakhir ni..

    ReplyDelete
  4. puhyoooooooooooo rajin giler wat list...kagum2...:)
    tp dedulu ms kecik teringat..time2 nak umum raya semua pakat dok dpn tv...bila dah umum esok raya...semua pakat jerit..bestnye ms itu skrg?pun cam tu gak..kahkahkahh

    ReplyDelete
  5. tambahan lagi...time bulan ramadhan la adik2 saya rajin tengok kalendar...kira hari..bulan lain kalender diam menyepi dekat dinding..hehe..

    ReplyDelete
  6. Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada keluarga..sanak saudara...OPPSSS..terbuat ucapan kat sini la..hehe (^_^)
    ~Salam dendang perantau..~

    ReplyDelete
  7. haha...terbaik dari afzalsukasuki. di kesempatan ini burung sekeluarga mengucapkan riang ria Ramadhan untuk para blogger

    ReplyDelete
  8. alongxp - haha.haah la macamana aku leh tertinggal bab smoking2 n tdo ni kan?aku sendiri bantai tdo time pose.haha

    wan_cikgumuzik - yes duit seakan air sirap.puasa orang kata boleh jimat, tapi haram lagi banyak duit keluar ada la :)

    ReramaUngu - awak saya tengah dengar lagu raya ni.bukan sy nak dengar sangat..dak2 opis mintak tujukan lagi (kencing lebey) :P

    el - haah kak.sekarang tak bes kan?tak meriah lagi macam zaman kanak2 kita dulu :( mood raya tu dah kurang

    AIEN NOT ALIEN - haha adik ke..kakaknya?haha.tapi tahun ni senang nak tau..ikut hari bulan je kan? :)

    Cik Ice - kekeke ai tuju ucapan jugak ke?haha.tuju2..tak kena bayar pon.hehe

    Mohammed Faizal - haha ko pon sama.cara ko bagi ucapan ni, macam baru nak mula puasa je kan?haha adoyai!! :D

    ReplyDelete
  9. hahahaha!! terkedu baca... mata naik turun skit punya laju baca entri ni sbb ayat mmg smua kena!! hahaha!

    ReplyDelete
  10. Ummi - mata naik turun takpe.jangan mata ke kiri ke tengah..ha tu tak lama juling la jawabnya.haha

    ReplyDelete
  11. sambung blogwalking sini sebab da limit:
    lagi dasyat bro....kou kencing sirap sah-sah kene ganti posa sebulan...siap kene bayar fidyah.......nauzubillahhhh

    ReplyDelete
  12. hahahaha..terbaek..! ragam di bulan Ramadhan. bulan lain jarang pula orang meragam. (^__^). maklumlah puasa n raya setahun sekali. Paling sokong, tentang mercun.! Masuk bulan puasa mesti ada cite putus jari. perlu ke mercun tu kalau undang padah.. *panjang pulak bebel* =P.

    ReplyDelete
  13. dah ada satu lagi....tiket (especially bas) pasti habis dijual...hehehe

    ReplyDelete
  14. abgteror - kahkahkah.bro daripada membazir sirap terbuang tu, apa kata bro amik gelas ke hape..boleh buat berbuka.haha

    aiNa yaZiD - haha tarahal la nak bebel panjang mana pon.tak kena bayar sesen pon.hehe

    puteri kasih - yaw!!macamana saya boleh miss benda nih!!hahaha.btol2 tiket bas especially ke pantai timur sold out awl tu.huhu

    ReplyDelete
  15. bulan pose lah bermacam macam ragam

    mne dengan mercun . shoping lah

    mercun mercun gak . jgn sampai tercedera sudah lah

    :)

    ReplyDelete
  16. kalo bula puasa
    berebut-rebut nak apply cuti
    tarikh lbh kurang lak tu
    ade je yg sangkut nanti
    aduh

    ReplyDelete
  17. Hargai dan manfaatkanlah bulan ramadhan. :)

    ReplyDelete
  18. ::ini belog saya . cinta hati saya:: - isk3 mana buleh main mercun.bahaya la.g men teng teng takpe :P

    Terbelog - haha ada point di situ.Betol2.alamak bila bro cakap pasal cuti..baru aku ingat..aku tak apply cuti raya lagi nih.isk3

    Siti Arfah - ye betol2.hargailah sebab dia datang setahun sekali je :)

    ReplyDelete
  19. memang banyak yang best bulan ramadhan sebab setan takda. manusia pulak ada yang jadi setan.haha.. paling best bulan ramadan senang nak buat ibadat. peh tu.. shoppin pun best.hhaha

    ReplyDelete
  20. EKIN - yeke setan takde?ada pendapat kata setan takde tu cuma kata bidalan yang setan putus asa untuk menyesatkan manusia dalam bulan Ramadhan.wallahu'alam

    ReplyDelete
  21. bulan ramadhan ada org putus jari main mercun ..huhu

    ReplyDelete
  22. hatikubaik|mohdhazlan Dreadlock - yes betul tu bro.ai kengkadang sian, niatnya nak bersuka ria..main2, tapi last2 cacat pulak :(

    ReplyDelete
  23. taktau. orang lah cakap. lagipun manusia macam lebih ringan beribadat.

    ReplyDelete
  24. EKIN - yeke?harap2nya macamtu la kan :)

    ReplyDelete
  25. memang banyak kelebihan bulan ramadhan neh..

    bula lain mana ada...jom kita rebut keberkatan bulan ramadhan neh...eheheh

    ReplyDelete
  26. ILA HonEyBuNNy - haah betul tu.rebutlah peluang sementara stok masih ada kan? :)

    ReplyDelete