Macamana Nak Handle Masalah Putus Cinta ~

Apesal entry aku hari ni ye? Pelik je bunyinya..Aku terpanggil membuat entry aku petang Jumaat macamni lepas aku baca entry terbaru M i s s  E p a yang bertajuk kata2 semangat orang putus cinta. Korang datangla page dia, ada quote2 yang menarik perhatian aku :)

Putus cinta memang menyakitkan sebab aku sendiri pernah rasakan. Lagi2 bagi mereka yang baru merasai 1st love..bila sudah berada di saat2 genting perhubungan..rasa diri macam loser. Betul tak ?? ada kengkawan kita yang cuba membantu, memberi kata2 semangat agar si kecewa tak melakukan sesuatu yang bodoh tetapi pastikan yang kata2 semangat tersebut cukup kuat untuk buat dia kembali berfikir secara waras dan kata "Hmm, betul apa yang kawan aku kata ni". Tapi macamana caranya?


Ada sesetengah orang suka cakap "Chill la beb, bunga bukan sekuntum..kumbang bukan seekor" atau "Relaks la..ko muda lagi. Baru putus cinta, bukan kena cerai". Ayat2 macam ni takkan membantu malah menyakitkan hati je. Jom petang ni aku nak jadi Dr Love..aku nak kongsi tips ngan korang.

  • Bila kawan datang dalam keadaan menangis..selidik dulu apa puncanya. Sekiranya masalahnya berat, cuba masukkan topik lain.dalam perbualan. Tujuannya untuk mengurangkan tekanan akibat berfikir terlalu dalam. Kalau boleh terbitkan isu2 lain yang tidak berkaitan dengan masalahnya.Cerita humor pun boleh.

  • Bila keadaannya mula tenang, minta dia ceritakan straight to the point alasan sebenar ex-nya tinggalkan dia. Jangan minta dia bercerita panjang lebar dahulu, itu akan memungkinkan dia kembali menangis dan jiwa kacau.

  • Bila dah tau alasan sebenar, time tu kita pujuk dia. Kita kena cipta alasan supaya dia tak fikir yang dirinya loser contohnya.. "Ko terlalu baik beb..dia memang tak layak untuk orang sebaik ko. Janji Allah.. setiap orang diberi pasangan mengikut diri mereka. Jika kita baik..baiklah pasangan kita dan sebaliknya" 

  • Bila dia mulai tenang, dia akan mula bercerita. Dengarkan sahaja kerana ketika ini dia perlukan seseorang untuk mendengar luahan perasaannya. Support sekiranya perlu.. jangan hentam walaupun kita tau masalah datang berpunca darinya.

  • Jangan biarkan dia bersendirian, lebihkan masa untuknya..mesej dan ajak hanging out dengan rakan2 yang lain. Kalau boleh minta kawan2 lain beri kata2 semangat sama. Lagi ramai lagi bagus sebab banyak buah fikiran.

Penting untuk kita support dia sentiasa, jangan salahkan dirinya. Minta dia pulangkan barang2 pemberian ex-nya sekiranya perlu untuk mengurangkan memori mereka ketika bersama. Bisikkan padanya "Aku pasti suatu hari nanti dia akan datang cari ko balik dan dan mula nak menyesal kerana tidak menghargai perempuan sebaik ko dulu" 

Bila korang mula bercinta, bermakna korang sudah bersedia untuk tanggung risikonya. Jadi jangan mulakan selagi korang tak bersedia mental, fizikal dan KEWANGAN. Aku harap tips ni banyak membantu :)

P/s : Dah lama rasanya tak jadi Dr Cinta ni.. rasa macam tuan penasihat pulak :P

22 Comments

  1. Wah mmg Dr Love la awk ni
    Ngeeee :)

    Tips yg sgt2 baik
    Btw..i'm not ready in mental,fizikal dan KEWANGAN

    ReplyDelete
  2. CikYana(",) = hahaha.Dr Love la sangat.Sy kongsikan melalui pengalaman sendiri dan kengkawan je :) awak kena prepare awal2 sbb awak akan harungi jugak situasi ni :)

    ReplyDelete
  3. Yer sy tau
    Memang sy akan harungi sume ni nanti

    But in de meantime..
    I'm not readyyy yet

    Cewahhh
    Sy speaking London kat sini :P

    ReplyDelete
  4. CikYana(",) = yup just be prepared ye ci yana :)

    ReplyDelete
  5. perghh.. Kiut Rain si Dr.Love.. ;p

    ReplyDelete
  6. hati~♡ = Dr Love la sangat.ntah ape kes lately buat entry melibatkan perasaan. ai don bilivit !! :P

    ReplyDelete
  7. besh3...pnah mengalami hampir2 ptus cinta tp xptus2 pun

    ReplyDelete
  8. thanks sbb link kan dkt enty ni eh.
    by the way.nice tips.bley guna ah lepas ni.hee :)

    ReplyDelete
  9. kak lang = putus urat kentut lagi teruk dari putus cinta :P jagalah cinta kak lang tu ye :)

    ReplyDelete
  10. miss epa = hehe.ai orang yang bagi tips pon guna gak?hehe :P

    ReplyDelete
  11. Perghhhhhh! Rain jadi DOKTOR CINTA lahhh..kalau saya sakit cinta..saya mintak tolong dengan RAIN ehhh.. hik3x

    ReplyDelete
  12. laskar pelangi = boley2 sesape yang mabuk @ ptus chenta..leh dpatkan nasihat.pengerasnya spicy chicken mek deluxe je :P

    ReplyDelete
  13. myhatiku = sama2..ilmu yang ada dikongsi bersama :)

    ReplyDelete
  14. perkongsian yang best.. sometimes kawan2lah tempat nak landing bahu kalau dlm situasi cmni..hu4

    ReplyDelete
  15. ok la tu.. keh3.. nak pinjam haty cek ka? nah amek la.. wakaka ;p

    ReplyDelete
  16. Anif Abdullah = btol tu Anif, selain family terdekat, kawan2 la tempat kita berkongsi masalah 24 jam :)

    ReplyDelete
  17. hati~♡ = hehe nak bagi pinjam ea? kalau buat hati masak kicap pon sodap ~ hehe

    ReplyDelete
  18. cinta kristal ...cintai orang yang kita sayang se adanya ...klu dah putus ...anggap tu sebagai permulaan utk cinta yang baru ...huhu ...betul ke ...ntah ...:)

    ReplyDelete
  19. hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock = hehe menarik juga tu ayat akhir "anggap sebagai permulaan cinta baru" :)

    ReplyDelete